سامانه مجازی روستای لاجیم

روستای لاجیم - نگین شهرستان سوادکوه

سامانه مجازی روستای لاجیم

روستای لاجیم - نگین شهرستان سوادکوه

سامانه مجازی روستای لاجیم

روستای زیبا و تاریخی لاجیم
امیدوارم لحظات خوبی رو در سامانه مجازی روستای لاجیم سپری کنید.
.
.
یرای کسب اطلاعات بیشتر از روستای لاجیم ، به " معرفی روستای لاجیم " در ابتدای سایت مراجعه کنید.
.
.
محسن سرتاره لاجیمی
mohsensl12@yahoo.com

آخرین نظرات
گزارش فارس از بی‌توجهی مسئولان به برج لاجیم؛
سند تاریخی مازندران فقط زخم داربست‌ها را تحمل می‌کند

خبرگزاری فارس: برج تاریخی لاجیم سوادکوه به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی مازندران به شمار می‌رود که اکنون مورد بی توجهی مسئولان حفظ آثار باستانی قرار گرفته است.


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، روستای لاجیم در 25 کیلومتری شهر زیراب شهرستان سوادکوه و 30 کیلومتری شهر ساری قرار دارد و برطبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 190 خانوار دارد.
وجود برج تاریخی لاجیم یکی از دلایل شهرت این روستای بخش مرکزی شهرستان سوادکوه از بین بیش از 250 روستای این شهرستان است.
ولی یکی از مسائلی که موجب بروز نارضایتی در مردم این روستا و علاقمندان به حفظ آثار باستانی شده است نصب شش ساله داربست برای ترمیم این برج از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران است.
البته آنچه قابل توجه است و دل علاقمندان به میراث کهن استان مازندران را به درد آورده است، عدم انجام عملیات مرمت این برج در مدت شش سال نصب داربست‌ها است.
این مساله قابل توجه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به ‌عنوان سازمان متولی حفظ آثار باستانی و تاریخی است که چرا فعالیتی در زمینه ترمیم و مرمت این اثر مهم تاریخی استان نمی‌شود.
دهیار روستای لاجیم سوادکوه در گفتگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه به قول تاریخ نگاران برج لاجیم جزو چهار برجی‌ست که موجب شکل‌گیری اولیه انسانی استان مازندران شده است که سابقه این برج به 13 هجری قمری می‌رسد، افزود: دو خط کوفی و پهلوی نیز در بدنه این برج درج شده است که توضیحاتی درباره سازنده برج و صاحب قبر در آن می‌دهد و طول آن بیش از 18 متر و قطر خارجی آن هشت متر و قطر داخلی آن پنج متر است.
مهدی شکوهی فر ادامه داد: تاکنون برای حفظ این اثر مهم تاریخی چند بار نیز ترمیم شد و آخرین ترمیم آن نیز از سال 84 آغاز شده است.
وی افزود: در این آخرین ترمیم تنها اقدام سازمان میراث فرهنگی استان مازندران به برپاکردن داربست و در داخل آن نیزکچ و خاک‌زدن بسنده شد.
شکوهی‌فر گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران که متولی ترمیم این برج است، اقدام خاص دیگری انجام نداده‌ و برنامه‌های احتمالی آینده خود را نیز به ما اعلام نمی‌کنند و این برج عظیم و تاریخی همچنان سنگینی داربست‌ها را پس از سال‌ها تحمل می‌کند.
وی افزود: این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری شهرستان مطرح است و بخش دولتی وظیفه آماده‌سازی زیرساخت‌ها را دارد و با وجود پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته نتیجه خاصی صورت نگرفت.
‌دهیار لاجیم سوادکوه به عوامل تخریبی این برج اشاره‌ای کرد و گفت: شکستگی‌هایی در طول مسیر، رانشی بودن جاده منتهی به روستا، عدم وجود امکانات خدماتی و رفاهی، عدم همراهی مسئولان سازمان‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در جریان قرارنگرفتن مسئولان روستا از اقدامات و تصمیمات و ... از عوامل تخریب این برج است.
وی گفت: در شش ماه نخست سال این روستا تا 6 هزار نفر گردشگر دارد که این تعداد در شش ماه دوم سال به کمتر از یک‌هزار نفر می‌رسد و با برنامه‌ریزی و همکاری مسئولان می‌توانیم این روستا را به توسعه قابل توجه و شایسته اهالی پرتلاش روستا برسانیم.
همچنین بخشدار مرکزی سوادکوه با اشاره به سابقه طولانی و تاریخی و معروف بودن برج لاجیم بین فرهیختگان، مسئولان و علاقمندان به سابقه تمدنی کشور وجود حدود چهار ساله داربست روی برج لاجیم را غیرقابل قبول توصیف کرد.
لهراسب طهماسبی افزود: عدم توجه به ترمیم این برج بی‌مهری مسئولان استان به آن است و امیدواریم با درایت و همکاری همه دست اندرکاران مربوط به آن ما هرچه سریعتر شاهد ترمیم و بازسازی این برج عظیم و تاریخی باشیم.
و حالا پس از بیان اینهمه زخم و جراحت وارد شده بر پیکره شناسنامه تاریخ استان مازندران آیا جای این نیست که سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در زمینه رفع سنگینی بار داربست‌های تحمیلی بر این برج گامی بردارد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۹/۰۵
محسن سرتاره لاجیمی

نظرات  (۲)

شبی که دلم رمیده شد

از بند شوق رهیده شد

شبی که زدوری چشم تو

کمرم شکست و خمیده شد

شبی که دلتنگی بی علاج داشت

گریبان قلبم به اندوه جدایی دریده شد

من بودم و فراق چشم تو

من بودم و رفتن عشق تو

من بودم و آوار بیکسی

من بودم و طعم تلخ دلشکستگی

شباهنگ



به نام او ...

سلام دوست عزیز ، حالت خوبه ؟

وبلاگ زیبایی داری

اگر دلت خواست پیش منم بیا و از سرگذشت من و عشقم تارا

با خبر شو

ممنونم
با سلام خدمت دوست عزیز
اگر می خواهید با سیستم کسب درآمد اینترنتی آشنا شوید حتما به ما سر بزنید
مطمئن باشید ضرر نمی کنید
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">